پروژه های شرکت های عضو
 
قرارداد توسعه میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران
 

قرارداد توسعه میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران

طرح توسعه میدان‌های‎‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت «ول سرویسز ایران متدهای شلمبرژه» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد.
دوشنبه، 26 شهریور 1403 | Article Rating

طرح توسعه میدان‌های‎‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دو شرکت «ول سرویسز ایران متدهای شلمبرژه» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد.

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران به‌منظور برداشت حداکثری از این سه میدان‌، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و امضا شد. مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۴۰.۴ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۴۵.۱ میلیون دلار شامل حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید شامل ۶ حلقه چاه تولیدی (دو حلقه چاه در سومار، سه حلقه چاه در سامان و یک حلقه چاه در دلاوران) و سه حلقه چاه توصیفی - تولیدی (هرکدام از میدان‌ها یک حلقه) و یک حلقه چاه توصیفی (در سومار)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن دو چاه موجود در سامان و دلاوران، نصب سه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان دلاوران، مین‌روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.

از مزایای این طرح می‌توان به مواردی از جمله جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، برآورد عواید ۱۶۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد و تأمین پایدار و مطمئن خوراک پالایشگاه کرمانشاه با نفت خام سبک و بازگرداندن شرایط عملیاتی به شرایط طراحی و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اشاره کرد.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه این سه میدان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ول‌سرویسز ایران و توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند ۱۶ فروردین‌ماه امسال امضا شد که طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد سرانجام قراردادی با هدف تولید روزانه  ۹ هزار بشکه از مجموع هر سه میدان امضا شد.

میدان سومار در استان کرمانشاه و ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر گیلان‌غرب، میدان سامان در استان کرمانشاه ۱۷ کیلومتری جنوب‌شرقی نفت‌شهر و میدان دلاوران در استان ایلام ۸۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این میدان‌ها در مجموع دارای حجم نفت درجای حدود ۴۱۰ میلیون بشکه هستند.

تصاویر
  • قرارداد توسعه میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
Empty
Click + to add content
ارتباط با ما

شماره تماس مستقیم

021-86096690

پست الکترونیک:

info@oilepf.com

آدرس:

تهران، خیابان کارگر شمالی، رو به روی کوچه نهم، دانشکده فنی تهران، انستیتو مهندسی نفت، طبقه 6


انجمن شرکت های اکتشاف و تولید

انجمنی حرفه‌ای و غیردولتی است که چارچوب همکاری و تعامل میان شرکت‌های عضو را برای توسعه صنعت اکتشاف و تولیددر راستای انجام وظایف حرفه‌ای اعضاء به منظور اعتلاء صنعت نفت ایران توجه به ايفای نقش مسئوليتهای اجتماعی، حراست از محیط‌زیست و سرمایه‌های ملی و صیانت از منافع ملی مطابق با ماموریت‌های مندرج در اساسنامه فراهم می‌نماید.

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی از طریق لینک زیر دنبال کنید و از نظرات خود بهرمند سازید :

کلیه حقوق قانونی وبسایت متعلق به انجمن شرکتهای اکتشاف و تولید  است