اخبار و مقالات
 

 
نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
 

نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز

شنبه، 28 مرداد 1402 | Article Rating

نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز، به ابتکار انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید و با همکاری شرکت نفت و گاز مپنا برگزار شد.

در این نشست که در ساختمان شماره 3 اتاق بازرگانی برگزار شد، ابتدا جناب آقای مهندس شهریاری عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز مپنا با بیان اینکه انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید برنامه‌هایی برای توسعه علمی از طریق انتشار درس آموخته های شرکت های عضو دارد، گفت: با توجه به جدید بودن حوزه اکتشاف و تولید در ایران و تفاوت های ساختاری آن با کشورهای دیگر، متدولوژی مدیریت پروژه بر مبنای قراردادهای IPC تدوین شده که در این نشست ارائه میگردد.

در ادامه جناب آقای  مهندس پارساپور مدیرعامل اسبق شرکت توسعه نفت و گاز مپنا به عنوان راهبر توسعه این متدولوژی، با بیان اینکه مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز و بویژه بالادستی تا حدی مغفول مانده است گفت: دانش مدیریت پروژه بر اساس دانش روز دنیا و با لحاظ و درک تفاوت های هر صنعت می‌تواند به پیشبرد مطلوب پروژه‌ها کمک کند. در همین راستا در شرکت توسعه نفت و گاز مپنا تلاش شده است تا  با بکارگیری از نظرات وتجربیات نخبگان دانش مدیریت پروژه ارتقا یافته و آن را متناسب شرایط پروژه های داخلی بومی سازی کنیم.

سرکار خانم دکتر باقری دبیر انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید در این رابطه گفت: در توسعه میادین نفت و گاز نه فقط با مدیریت پروژه بلکه با مدیریت محصولی مواجه هستیم که باید 20 سال تولید از آن صورت پذیرد. لذا نگاه ما به مدیریت پروژه نیز می بایست متفاوت باشد. وی افزود: استفاده از استانداردها و خلاقیت‌ها در حوزه مدیریت پروژه بیش از آنکه علم باشد، هنر است و زمانی که پیاده سازی در بخش بالادستی با طبیعت مبهم و پر ریسک همراه است، این هنر دو چندان می شود.

در ادامه سرکار خانم مهندس بیک زند، مدیر PMO شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و مدیر تیم پیاده سازی متدولوژی مدیریت پروژه ، گزارش خود را با عنوان «گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز» ارائه داد. ارائه خانم بیک زند که با نمایش فیلم کوتاهی از انفجار سکوی نفتی دیپ‌واتر هورایزون در خلیج مکزیک در ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ آغاز شد و در چهار سرفصل جداگانه با عناوین بررسی درس آموخته‌های پروژه‌های بین‌المللی بالادستی از منظر مدیریت پروژه، پایه‌های تشکیل دفتر مدیریت پروژه، تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در پروژه‌های بالادستی، و در نهایت نمونه پیاده‌سازی متدولوژی مدیریت پروژه در شرکت‌های اکتشاف و تولید ادامه پیدا کرد.

خانم بیک زند بخشی از مهم‌ترین درس آموخته‌های حادثه خلیج مکزیک را برای مدیریت پروژه توسعه و بهره برداری ، پیامدهای اولویت دادن زمان و هزینه به کیفیت و ایمنی ، پیش‌بینی ذخیره احتیاطی واقع‌بینانه برای زمان‌بندی، ضرورت توجه به مدیریت ریسک های پروژه‌ها، در نظر گرفتن یک مدل کامل و جامع برای  تغییرات با پیش‌بینی همه‌جانبه تبعات آن، توجه به اصل مدیریت کیفیت که گاه در تقابل با زمان و هزینه قربانی می‌شود، و ضرورت انتقال صحیح اطلاعات لازم پروژه بین بخش‌های درگیر در آن با توجه به تعدد نیروها و پیمانکاران ذکر کرد. در ادامه نیز به مسیر استقرار دفتر مدیریت پروژه و فرآیندهای تدوین شده در متدولوژی و همچنین تکنیک و ابزارهای خاصی که در آن متناسب با شرایط این پروژه ها و قراردادهای بالادستی (IPC) استفاده شده است، اشاره نمود. در پایان این نشست نیز، حاضران پرسش‌های خود را مطرح نموده و پاسخ‌های لازم از طرف تیم متولی پیاده سازی  متدولوژی مدیریت پروژه ارائه گردید.

تصاویر
  • نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
  • نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
  • نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
  • نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
  • نشست گام‌به‌گام در مسیر تدوین متدولوژی مدیریت پروژه در توسعه میادین نفت و گاز
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Empty
Click + to add content
ارتباط با ما

شماره تماس مستقیم

021-86096690

پست الکترونیک:

info@oilepf.com

آدرس:

تهران، خیابان کارگر شمالی، رو به روی کوچه نهم، دانشکده فنی تهران، انستیتو مهندسی نفت، طبقه 6


انجمن شرکت های اکتشاف و تولید

انجمنی حرفه‌ای و غیردولتی است که چارچوب همکاری و تعامل میان شرکت‌های عضو را برای توسعه صنعت اکتشاف و تولیددر راستای انجام وظایف حرفه‌ای اعضاء به منظور اعتلاء صنعت نفت ایران توجه به ايفای نقش مسئوليتهای اجتماعی، حراست از محیط‌زیست و سرمایه‌های ملی و صیانت از منافع ملی مطابق با ماموریت‌های مندرج در اساسنامه فراهم می‌نماید.

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی از طریق لینک زیر دنبال کنید و از نظرات خود بهرمند سازید :

کلیه حقوق قانونی وبسایت متعلق به انجمن شرکتهای اکتشاف و تولید  است